آدرس مراجع حل اختلاف کارگر و کارفرما
آدرس مراجع حل اختلاف کارگر و کارفرما
در این گفتار، به شرح مراجع حل اختلاف کارگر و کارفرما در قانون کار ایران و آدرس مراجع حل اختلاف کارگر و کارفرما خواهیم پرداخت.
در قانون کار ایران، برای حل اختلافات بین کارگر و کارفرما، مراجع مختلفی تعیین شدهاند که هر کدام وظایف خاص خود را دارند.
این مراجع عبارتند از:
شورای اسلامی کار
این شورا به عنوان یکی از مراجع اصلی حل اختلافات کاری در نظام حقوقی ایران عمل میکند. اعضای این شورا از سه گروه نمایندگان کارگران، کارفرمایان، و دولت انتخاب میشوند. این شورا معمولاً برای رسیدگی به اختلافاتی که در موارد مرتبط با قوانین کاری پیش میآیند، به کار میرود.
هیأت تشخیص
این هیأت مسئول تفسیر مواد قانونی مربوط به کار است. در صورتی که اختلافی در مورد تفسیر قوانین کاری پیش آید، این هیأت برای رسیدگی به آن اختلاف تشکیل میشود.
هیأت حل اختلاف کارگر و کارفرما
این هیأت مسئول حل اختلافات مربوط به اجرای قراردادهای کاری و مسائلی که مستقیماً به کارفرما و کارگر مربوط میشوند، است.
مراجع حل اختلاف در قانون کار ایران
نقش و وظایف شورای اسلامی کار، هیأت تشخیص، و هیأت حل اختلاف کار
شورای اسلامی کار اولین مرحلهای است که طرفین در زمان بروز اختلاف میتوانند به آن مراجعه کنند. بر اساس ماده ۱۵۷ قانون کار، هر گونه شکایت کارگر از کارفرما و یا شکایت کارفرما از کارگر یا کارآموز که ناشی از اجرای این قانون و سایر مقررات کار، قرارداد کارآموزی، موافقتنامههای کارگاهی یا پیمانهای دسته جمعی کار باشد، در ابتدا از طریق سازش مستقیم بین طرفین یا نمایندگان آنها در شورای اسلامی کار حل و فصل خواهد یافت. در صورت عدم وجود شورای اسلامی کار در واحد مورد نظر، این مسئله از طریق انجمن صنفی کارگران یا نماینده قانونی آنها حل و فصل خواهد شد.
در نهایت، اگر اختلاف هنوز به حل نرسیده باشد، مراجعه به هیأت حل اختلاف کار ضروری است. این هیأت، زیرمجموعه وزارت کار و امور اجتماعی است و از سه نماینده کارگران، سه نماینده کارفرمایان و سه نماینده دولت تشکیل شده است. این هیأت مسئول رسیدگی به پرونده و صدور رای نهایی است که در صورت صدور رای قطعی، اجرایی خواهد بود. روند رسیدگی به پرونده و تشکیل جلسات دادرسی بر اساس قوانین مربوطه تعیین میشود.
آدرس های ادارات کار مناطق مختلف شهر تهران
آدرس های ادارات کار مناطق مختلف شهر تهران را به شما ارائه میدهم:
اداره کل کار استان تهران
- آدرس: خیابان سهروردی خیابان هویزه، نبش خیابان مرغاب، طبقه ۹
- تلفن: ۴۲۷۳۶۴۳۰
اداره کار منطقه ۱ شهرداری تهران
آدرس: میدان نیاوران، تقاطع کامرانیه، جنب بانک ملت شعبه نیاوران، پلاک ۳۹۰
اداره کار منطقه ۱۰ شهرداری و منطقه ۱۱ شهرداری
- آدرس: خیابان کارگر جنوبی، پایینتر از میدان حر، کوچه صفاریان، پلاک ۲
- تلفن: ۶۶۴۱۹۵۱۵
اداره کار منطقه ۶، ۷، و ۱۲ شهرداری
- آدرس: خیابان سمیه، نرسیده به پل حافظ، کوچه پور موسی، نبش چهارراه شیری، پلاک ۴۲
- تلفن: ۸۸۹۱۰۴۱۴
اداره کار منطقه ۴، ۸، ۱۳، و ۱۴ شهرداری
- آدرس: جاده آبعلی، سه راه اتحاد، نبش کوچه منتظمی
- تلفن: ۷۷۳۲۶۶۹۹
اداره کار منطقه ۱۵، ۱۶، ۱۹، و ۲۰ شهرداری
- آدرس: خیابان شهید رجایی، روبروی اتوبان بهشت زهرا، جنب مسجد مادر
- تلفن: ۵۵۰۰۰۰۰۸
اداره کار منطقه ۱۸ شهرداری
- آدرس: اسلام شهر، ایستگاه حاج محمود، طبقه فوقانی صندوق قرض الحسنه مولی الموحدین
- تلفن: ۲۲۳۰۰۸۵ – ۰۲۲۸
اداره کار منطقه ۲، ۵، ۹، ۱۷، ۲۱، و ۲۲ شهرداری
- آدرس: میدان آزادی، ابتدای جاده مخصوص کرج، کوی چهارم بیمه، کوچه سوم شرقی
- تلفن: ۴۴۶۵۶۹۷۸
اداره کار منطقه ۳ شهرداری تهران
آدرس: غرب خیابان آفریقا (جردن) به اداره کار شمال غرب تهران و شرق خیابان آفریقا (جردن) به اداره کار شرق تهران مراجعه نمایند.
نمایندگی های اداره کار در شهر تهران
نمایندگی های اداره کار در شهر تهران عبارتند از:
نمایندگی کار میرزای شیرازی
- آدرس: خیابان میرزای شیرازی، نبش کوچه هشتم (عبدالهی)، صفیخانی
- تلفن: ۸۸۹۰۶۴۶۱، ۸۸۹۲۵۰۶۰
نمایندگی کار بلوار فردوس
- آدرس: فلکه دوم صادقیه، بلوار فردوس، بعد از بازار میوه و ترهبار، جنب خیابان حسنآباد، روبروی بانک سپه، ساختمان آبگینه، طبقه ۳، هاشمی
- تلفن: ۴۴۰۱۰۵۲۸، ۴۴۰۱۰۵۲۷
در صورت بروز مسائل کاری یا اختلافات بین کارگران و کارفرمایان در استان تهران، میتوانید به این نمایندگیها مراجعه کنید و از خدمات و راهنماییهای آنها استفاده کنید.
راهکارهای جدید برای حل اختلافات کاری و مشاوره مالی
نهادهای میانجی گر تا خدمات حسابداری و مالیاتی
بدون شک، استفاده از نهادهای حل اختلاف و میانجی گری به جای رفتن به مراجع قضایی میتواند راهی موثر و صلحآمیز برای حل اختلافات بین کارگر و کارفرما باشد.
در زمینه حسابداری و مالیات نیز، گروه وکلای یاسا با سالها تجربه موفق در ارائه خدمات مشاوره و خدمات حسابداری و مالی، به مشتریان امکانات گستردهای ارائه میدهد. یاسا با تهیه و تنظیم اظهارنامه مالیاتی، ارزش افزوده، گواهینامههای مربوطه و تهیه گزارشات فصلی و سالیانه را برعهده دارد. همچنین، یاسا به نظارت بر واحدهای مالی جهت کنترل اسناد و بهروزرسانی نرمافزارهای مالی مرتبط میپردازد.
با این توضیحات، امیدوارم که بتوانید به شیوههای موثری مسائل خود را حل کنید و از حقوق و مزایای خود بهرهمند شوید. همچنین، در صورت بروز هرگونه سوال یا اختلاف با کارفرما، میتوانید با ما در ارتباط باشید تا در این خصوص به شما کمک کنیم.
وظایف و نقش شورای اسلامی کار و انجمن های صنفی در حل اختلافات کاری
در صورتی که یک کارگاه بیش از ۵۰ نفر پرسنل داشته باشد، براساس قوانین کار، واحدی به نام شورای اسلامی کار باید در محل کارگاه فعال شود. این شورا نماینده کارگران است و معمولاً از افرادی تشکیل شده که قانوندان و با تجربه در حوزهی کار هستند و در همان کارگاه مشغول به کار میباشند. در صورت بروز اختلاف بین کارگر و کارفرما و حضور شورای اسلامی کار، این شورا به عنوان مرجع اولیه رسیدگی و میانجیگری به عمل خواهد آمد. با این حال، مسائل حقوقی و غیر کیفری در صلاحیت این شورا قرار دارد و حوادث ناشی از کار و جرم باید توسط نهادهای قضایی بررسی شوند.
وظایف شورای اسلامی کار شامل ارسال یک نسخه از قرارداد کار کارگر به این نهاد، ارسال پرونده کارگر خاطی جهت تذکر، برگزاری مراسم مذهبی در کارگاه، و رسیدکی به پرونده کارگر جهت جلوگیری از تضییع حقوق کارگران است.
در صورتی که در کارگاهی شورای اسلامی کار وجود نداشته باشد، انجمن صنفی مسئول حل اختلاف کارگری و کارفرمایی خواهد بود. انجمنهای صنفی نهادهای غیر دولتی هستند که دولت در کار آنها دخالتی ندارد. این انجمنها به عنوان نماینده کارفرمایان و کارگران شاغل در یک صنف خاص تشکیل میشوند و مسئولیتهایی در رابطه با امور صنفی مربوطه دارند. این انجمنها صلاحیت رسیدگی به اختلافات کاری را دارند.
وظایف و رویههای هیات تشخیص حل اختلاف کاری
هیات تشخیص حل اختلاف کاری، به عنوان یکی از مراجع تشخیص اختلافات بین کارگران و کارفرمایان، طبق ماده صد و پنجاه و هفت قانون کار تشکیل میشود. وظیفه این هیات، بررسی و رسیدگی به اختلافاتی است که انجمن اسلامی کار و یا انجمن صنفی نتواند به صورت صلحآمیز حل کند. این هیات به عنوان مرجع سومین در رسیدگی به اختلافات کاری عمل میکند و معمولاً از سه نفر تشکیل شده است.
طبق قوانین مربوطه، دو طرف اختلاف ۱۵ روز فرصت دارند تا به رای صادره اعتراض کنند. در صورتی که اعتراضی وارد نشود، رای قطعی و لازمالاجرا خواهد بود. این رویههای مشخص و قابل اطمینان به طرفین امکان میدهد تا اختلافات خود را به صورت قانونی و منصفانه حل کنند و به تعیین حقوق و وظایف خود پی ببرند.
وظایف و روال هیات تشخیص حل اختلاف کارگر و کارفرما
براساس ماده ۱۵۹ قانون کار، هنگامی که یک کارگر یا کارفرما اعتراض به رای هیات تشخیص دارند، میتوانند اعتراض خود را در هیات حل اختلاف استانی مطرح کنند. این هیاتها معمولاً از ۹ نفر تشکیل شدهاند و به صورت کتبی از طریق نامههای دعوت، کارگر و کارفرما را به جلسات دعوت میکنند.
در صورتی که یکی از طرفین در جلسات حضور نداشته باشد، این موضوع مانع از ادامه رسیدگی نمیشود.
این رویههای دقیق و مشخص به طرفین کمک میکند تا اختلافات خود را به صورت متناسب و قانونی حل کنند و از حقوق و تعهدات خود پیگیری کنند.
تشکیل هیات تشخیص حل اختلاف کارگری و کارفرمایی و اعضای آن
براساس ماده ۱۵۸ قانون کار، هیات تشخیص حل اختلاف کارگری و کارفرمایی شامل سه نفر میباشد، که عبارتند از:
- یک نفر از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که نماینده این وزارتخانه و معمولاً دارای دانش و تخصص در زمینهی حل اختلافات کاری است.
- یک نفر از نماینده کارگران که توسط کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان محل اشتغال انتخاب میشود. این نماینده اغلب توسط اعضای شوراهای کارگری محلی انتخاب میشود و باید دارای نگرشی منصفانه و دانش کافی درباره حقوق کارگران باشد.
- یک نفر نماینده مدیران صنایع که توسط کانون انجمنهای صنفی کارفرمایان استان محل اشتغال انتخاب میشود. این نماینده معمولاً از جمعیت کارفرمایان منطقه انتخاب میشود و باید دارای دانش و تجربه کافی در زمینه مدیریت و حقوق کارفرمایان باشد.
راهنمای اعتراض کارگر به نظر و رای هیات تشخیص
در صورتی که یک کارگر به نظر و رای هیات تشخیص اعتراض داشته باشد، باید به هیات حل اختلاف استانی مراجعه کرده و اقامه دعوی نماید.
اعضای ۹ نفره هیات تشخیص استانی شامل افراد زیر میباشند:
- ۳ نفر نماینده کارگران که توسط کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان یا کانون انجمن های صنفی کارگران یا مجمع نمایندگان کارگران واحدهای منطقه انتخاب میشوند.
- ۳ نفر نماینده کارفرمایان که توسط مدیران واحدهای منطقه انتخاب میشوند.
- ۳ نفر نماینده دولت که شامل مدیرکل کار استان، فرماندار، و رییس کل دادگستری محل یا نمایندگان هر یک از این دستگاهها میباشند.
مجازیت تشکیل جلسات هیات حل اختلاف استانی خارج از وقت اداری
طبق ماده ۱۶۱ قانون کار، هیاتهای حل اختلاف استانی مجازند که جلسات خود را خارج از وقت اداری تشکیل دهند و رای صادر نمایند. این اجازه به منظور فراهم کردن شرایطی مناسب برای رسیدگی به اختلافات کارگری و کارفرمایی در زمانهایی که افراد در وضعیت اداری فعال نیستند، صادر شده است. این تدابیر قانونی به منظور افزایش کارایی و سرعت در رسیدگی به اختلافات و حفظ حقوق طرفین میباشد.
اقدامات هیاتهای حل اختلاف استانی در صورت عدم حضور نماینده کارفرما
طبق ماده ۱۶۲ قانون کار، هیاتهای حل اختلاف برای حضور در جلسه رسیدگی از دو طرفین دعوی، دعوت کتبی میکنند و عدم حضور هر یک از طرفین یا نمایندگان قانونی آنها مانع از برگزاری جلسه و رسیدگی به پرونده و صدور رای نیست. مگر این که هیات تشخیص دهد که باید نماینده حضور یابد. در این حالت، یک نوبت تجدید دعوت اعلام میشود. اما هیات موظف است ظرف مدت ۳۰ روز از دریافت پرونده، به آن رسیدگی و رای لازم را صادر کند.
مشورت با کارشناسان در هیاتهای حل اختلاف
طبق ماده ۱۶۳ قانون کار، هیاتهای حل اختلاف میتوانند در صورت لزوم از مسئولان و کارشناسان و شوراهای صنفی تولیدی و صنعتی و خدماتی و کشاورزی برای دریافت نظرات مشورتی استفاده کنند.
پس از رای موجه هیات حل اختلاف، اعمال حکم بازگشت به کار
اگر هیات حل اختلاف، اخراج شما را غیرموجه اعلام کند، حکم بازگشت به کار شما صادر و پرداخت حق السعی از زمان اخراج به کارفرما ابلاغ میشود. اما اگر اخراج شما موجه باشد، حق سنوات بر اساس ماده ۲۷ قانون کار به شما پرداخت خواهد شد.
موقعیت پس از رای بازگشت به کار اما عدم تمایل به بازگشت
در صورتی که کارگر پس از رای بازگشت به کار، به هر دلیلی نخواهد به سر کار قبلی بازگردد، کارفرما باید بر اساس سابقه خدمتی کارگر، به نسبت هر سال، چهل و پنج روز مزد و حقوق وی را پرداخت کند.
پرداخت حق بیمه تأخیری و اقدامات لازم برای احیای سابقه بیمه
اگر کارفرما دو ماه حق بیمه شما را در سال ۹۷ پرداخت نکرده است، باید به بیمهای که شما در آن جا پرداخت میشود، مراجعه کرده و فرم احیای سابقه را دریافت کنید. مستندات مربوطه شامل قرارداد، فیش حقوقی، کارت کارگری و موارد مشابه را به شعبه مربوطه ارائه دهید تا در هیات بدوی بررسی شود.
مرجع رسیدگی به حوادث و بیماریهای ناشی از کار
حوادث ناشی از کار و بیماریهای ناشی از کار دو حوزه مجزا در حقوق کار محسوب میشوند. مرجع تشخیص بیماریهای ناشی از کار، شورای پزشکی میباشد، در حالی که برای حوادث ناشی از کار، مسئولیت کیفری حادثه بر عهده بازرسان کار یا کارشناسان رسمی دادگستری است که براساس رای قضایی عمل میکنند و ارتباطی به شورای حل اختلاف و هیات تشخیص استانی ندارند.
نحوه درخواست در این حوزه به شرح زیر است:
- مراجعه حادثهدیده یا اولیای دم به مراجع قضایی انتظامی برای طرح شکایت یا دادخواست.
- بررسی شکایت حادثهدیده یا اولیای دم توسط مقامات قضایی و انتظامی.
- مراجعه حادثهدیده یا اولیای دم به کلانتری جهت تشکیل پرونده و اخذ نظریه از ادارات کار و امور اجتماعی و پزشکی قانونی.
- مراجعه حادثهدیده به واحد بازرسی کار اداره کل کار و امور اجتماعی استان یا اداره شهرستان و ارائه نامه کلانتری جهت مطالعه پرونده و بررسی صحنه حادثه و ثبت اظهارات شهود به منظور تهیه گزارش حادثه توسط بازرس کار.
- تحویل گزارش حادثه از سوی اداره کل کار و امور اجتماعی استان یا اداره شهرستان به کلانتری، جهت ارجاع به مرجع قضایی برای ابلاغ نظریه بازرس کار به اصحاب پرونده و صدور رای.
- گزارش بازرسان کار در بررسی حوادث ناشی از کار به عنوان گزارش ضابطین قضایی میباشد.
آدرس مراجع حل اختلاف کاری و مشاوره حقوقی در اداره کار تهران
معمولاً مراجع حل اختلاف بین کارگر و کارفرما در اداره کار و دیوان کار مشخص میشوند.
برای اداره های کار مختلف در تهران
- اداره کل کار استان تهران
آدرس: خیابان سهروردی خیابان هویزه، نبش خیابان مرغاب، طبقه ۹، تلفن: ۴۲۷۳۶۴۳۰ - ادارات کار مناطق مختلف شهرداری تهران (مناطق ۱ تا ۲۲)
آدرسهای مختلف بر اساس مناطق شهرداری تهران، که بهتفصیل در بالا ذکر شدهاند.
مشاوره حقوقی و مراجعه به وکیل کار
شما میتوانید با مراجعه به وکیل کار یاسا، مشاوره حقوقی در امور کاری خود را دریافت کنید.